Ikon för Frågelådan

Frågelådan i svenska

Frågelådan

Fråga:

Hur böjs sitta? Kan man säga setat?

Svar:

I standardspråket böjs det sitter, satt, (har/hade) suttit. Supinumformen setat förekommer i talspråk, i skönlitterärt språk som återger tal och i vardagligt skriftspråk. 

Läs även: Vad menas med supinum?

 

Hjälpte svaret dig?
Ja     
Nej     
Kommentarerna används för att förbättra Frågelådan, de besvaras inte.
Om du önskar svar på din kommentar ber vi dig att kontakta oss per e-post: svenska@isof.se